گردش موجودی کالا چیست؟ + مفاهیم | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

گردش موجودی کالا چیست؟ و نحوه محاسبه آن چگونه است؟ بعضی مواقع محصولی به راحتی به فروش می ‌رسد و از قفسه کالا خارج می‌گردد. اما بعضی مواقع نیز محصولات با اینکه به اندازه کافی تخفیف دارند، اما به فروش نمی رسند. این به معنی است که کالا در حال جابجایی می‌باشد. بنابراین شرکت ها، کسب و کارها و فروشگاه های کوچک و بزرگ باید گردش موجودی کالا را کنترل کنند و سرعت حرکت محصولات خود را زیر مد نظر داشته باشند.

محاسبه گردش موجودی کالا، همه فاکتورها از استراتژی قیمت گذاری گرفته تا تبلیغات و چرخه عمر محصول را مشخص می‌ کند. از آنجا که بسیاری از افراد سوال دارند که گردش موجودی کالا چیست؟ در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب از طلوع پدیده با ما باشید.

 آشنایی با مفهوم گردش موجودی کالا

بسیاری از فعالان تجاری اغلب این سوال را دارند که گردش موجودی کالا چیست؟ باید بگوییم که گردش موجودی کالا نسبت مالی است که نشان می دهد در یک بازه زمانی مشخص یک شرکت طی چند مرحله موجودی کالای خود را به فروش رسانده باشد و مجددا آن را جایگزین نموده است.

گردش کامل موجودی به این معنا می باشد یک شرکت کل موجودی کالای خود را که خریداری کرده است را فروخته و این کالا می تواند حتی یک کالای آسیب دیده یا از بین رفته باشد. موجودی شامل تمام کالاهای خام یا تمام شده می باشد که یک شرکت پس از فروش در انبار نگهداری می کند.

شرکت هایی که فروش بالایی دارند، معمولاً چند گردش موجودی کالا در سال خواهند داشت، اما بنا بر دسته محصولات و نوع صنایع، گردش متفاوتی دارند. مثلاً کالاهای بسته بندی مصرفی گردش بالایی دارند، اما کالاهای لوکس و گران قیمت شامل کیف دستی های لوکس، تعداد کمی فروش در سال دارند و زمان تولید آنها نیز طولانی خواهد بود. چالش های مدیریت موجودی از جمله تغییر تقاضای مشتری، ذخیره کردن بیش از حد کالا، برنامه ریزی ضعیف برای زنجیره تامین می تواند بر گردش موجودی کالا تاثیر منفی بگذارد. اما یکی از مفاهیمی که معمولاً در ارتباط با گردش موجودی کالا با آن برخورد می کنیم، نسبت گردش موجودی کالا است که باید در ادامه توضیحاتی در مورد آن ارائه کنیم.

 برای اطلاع از استعلام چک صیادی بر روی لینک کلیک کنید.

آشنایی با مفهوم گردش موجودی کالا

 نسبت گردش موجودی کالا

نسبت دوره گردش موجودی کالا در حقیقت تعداد دفعاتی است که یک شرکت موجودی خود را در یک بازه زمانی مشخص فروخته و سپس آن را شارژ نموده است. از فرمول محاسبه نسبت گردش کالا برای محاسبه تعداد روزهایی که برای فروش موجودی در دسترس نیاز است، استفاده می شود. برای محاسبه نسبت دوره گردش موجودی کالا باید از فرمول ریاضی بهره برد که در آن قیمت تمام شده همه کالاهای فروخته شده تقسیم بر موجودی همان دوره خواهد شد. 

نسبت بالاتر گردش موجودی کالا به فروش قوی تر و نسبت پایین گردش موجودی کالاها به فروش ضعیف اشاره می نماید. نسبت بالاتر می تواند نمایانگر موجودی ناکافی و نسبت کمتر می تواند نمایانگر موجودی بیش از حد کالا در انبارها باشد. گردش موجودی کالا، نرخی است که براساس آن کالاهای انبار به فروش می رسند یا مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در گام بعد جایگزین می شوند. اما مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟ در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

نسبت گردش موجودی کالا

 برای اطلاع از درآمد غیر فعال چیست؟ بر روی لینک کلیک کنید.

 مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟

چنانچه شما از نسبت گردش موجودی کالا اطلاع داشته باشید، می توانید به شکل موثری موجودی را کنترل کنید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت بینش خوبی در مورد تمامی اختیارات خود داشته باشد. محاسبه کردن و کنترل گردش موجودی کالا به کسب و کارها بسیار کمک خواهد کرد و می‌ تواند در زمینه‌ های مختلفی از جمله بازاریابی محصول، قیمت گذاری، خرید و مدیریت انبار و تولیدات منجر به تصمیمات موثرتری شود.

 

نرم-افزار-حسابداری طلوع پدیده

 

در نهایت باید بگوییم که نسبت دوره گردش موجودی کالا مشخص می‌کند یک شرکت چقدر از موجودی کالاهای خود را به فروش می رساند. میانگین موجودی غالباً جهت یر به یر نمودن افت و خیزهای ناشی از تغییرات در یک برهه زمانی از جمله تغییرات یک روز یا یک ماه بکار می رود. میانگین موجودی معیاری قابل اعتماد و پایدار را ارائه می‌کند. در نظر بگیرد در مورد فروش فصلی، موجودی برخی از اقلام مانند پوشاک زمستانی، درست قبل از فصل مناسب به طور غیرعادی بالا می رود و در پایان فصل به طور چشمگیری کاهش می یابد.

در حقیقت نسبت گردش موجودی کالا از طریق اعداد موجودی پایانی در بازه زمانی که قیمت تمام شده کالاهای فروخته شده حاصل می شود، بدست می آید. فرمول نسبت گردش موجودی کالا برای محاسبه مدت زمان لازم برای فروش تمام موجودی انبار استفاده می شود. روزهای مورد نیاز برای فروش کالای موجود به شکل زیر محاسبه می گردد:

میانگین موجودی تقسیم بر قیمت تمام شده کالای فروخته شده ضربدر  365

مزایای اطلاع از نسبت گردش موجودی کالا چیست؟

 
 برای اطلاع از قوانین ترک کار بر روی لینک کلیک کنید.

چگونگی محاسبه میانگین موجودی کالا

همه کسب و کارها می توانند با یک فرمول بسیار ساده گردش موجودی خود را حساب کنند. این روش شامل اطلاعات فروش بازار یا بهای تمام شده کالای فروخته شده تقسیم بر موجودی می باشد. در آغاز، باید میانگین موجودی در یک دوره مشخص را محاسبه کنید. برای این کار باید موجودی اولیه و موجودی پایانی را تقسیم بر 2 کنید.

میانگین موجودی کالا = (موجودی ابتدایی کالا + موجودی پایانی کالا) / 2

چگونگی محاسبه نسبت گردش موجودی

اگر کسب و کار شما نوسانات فصلی ندارد، می توانید از موجود نهایی به جای موجود میانگین استفاده کنید. با این وجود هر چه نقاط داده بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید موجودی خود را محاسبه کنید. موجودی ماهانه را بر ۱۲ تقسیم کنید و از میانگین سالانه موجودی بهره ببرید. سپس فرمول گردش موجودی کالا را اعمال نمایید.

 نسبت گردش موجودی کالا = قیمت تمام شده کالای فروخته شده / میانگین موجودی کالا

 

فرق در گردش موجودی کالا بر پایه صنعت

صنایعی که حجم بالا و حاشیه کم دارند خواستار گردش موجودی کالا در حجم بالایی هستند. بالعکس صنایعی که حجمی کم و حاشیه بالایی دارند به گردش موجودی پایین تری گرایش دارند. به طور مثال تولید کننده های محصولاتی با حجم کم و حاشیه سود پایین تر نسبت به یک تعمیرکار یا تولیدکننده محصولاتی با حجم بالا و حاشیه سود بالاتر در طول یک دوره حسابداری مشخص و یکسان سود کمتری می برند.

بنابراین زمانی که واحد اقتصادی شروع به کار می کند باید به این نکته توجه داشته باشد که حاشیه سود و حجم کالا یا خدماتی که تولید می کند در پیشبرد اهداف واحد اقتصادی موثر است. 

گردش موجودی کالا با نسبت پایین

زمانی که در پی علت پایین بودن نسبت گردش موجودی کالا هستید باید موجودی را بررسی کنید تا به علت آن برسید و همچنین تحلیل نسبت گردش موجودی کالا نیز انجام دهید. در همین راستا به سوالات دیگری خواهید رسید که باید با انجام بررسی و تغییراتی به جواب این سوال ها برسید. رقبای شما برای محصولات خود قیمت کمتری تعیین می کنند؟ باید سیاست های که طبق آن قیمت گذاری صورت می گیرد نیز به صورت دقیق تجزیه و تحلیل نسبت گردش موجودی کالا انجام شود. متقاضیان کالا شما کاهش پیدا کرده؟ در این مرحله باید موجودی جدیدتری را وارد انبار و حیطه فعالیت خود کنید.

خرید هایی که انجام می دهید دیگر مفید نیست و اجناس خریداری شده در حال انباشت در انبار است؟ بنابراین باید سیاست های خرید خود را تغییر دهید تا سرمایه شما دیگر در موجودی شما درگیر نباشد. از عملکرد فروشندگان راضی نیستید؟ در زمینه فروش دقت بیشتری به خرج دهید و تیم فروش مجربی را استخدام کنید و یا آموزش را مدنظر قرار دهید تا از فروش بهتر بهره ببرید. اگر این موارد را رعایت کنید می توانید بهبود کسب و کار خود را سرعت بخشید. شما برای اینکه در واحد تولیدی خود به موفقیت نزدیک شوید باید همه این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

 

چگونگی محاسبه نسبت گردش موجودی

برای آشنایی با هزینه معوق چیست؟  با ما همراه باشید.

خلاصه مطالب

در این مقاله سعی کردیم به این سوال که گردش موجودی کالا چیست؟ پاسخ داده و نحوه محاسبه آن را در اختیار شما قرار دهیم. گردش موجودی کالا در واقع یکی از راه هایی است که شما می توانید از طریق آن در بازه زمانی مشخص کنید. که شرکت چند بار موجودی کالای خود را به فروش رسانده و مجدداً آن را جایگزین کرده است. گردش کامل موجودی کالا به این معنی است که یک شرکت کل موجودی کالای خریداری شده را فروخته است.

از آنجا که آشنایی با گردش موجودی کالا برای صاحبان کسب و کار بسیار اهمیت دارد. صاحبان کسب و کار راحت تر می توانند بر تولیدات خود کنترل داشته باشند. برنامه‌ریزی بهتری کنند، در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با این سوال که گردش موجودی کالا چیست؟ اطلاعات دقیقی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. چنانچه نیازمند کسب راهنمایی های بیشتر در ارتباط با مطالب این مقاله هستید. می توانید با کارشناسان ما در طلوع پدیده تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

برای دانلود پی دی اف کامل مطالب این صفحه، کلیک کنید.

 

منبع: سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و گردش موجودی کالا چیست؟

 

 





:: برچسب‌ها: گردش موجودی کالا چیست؟ , گردش موجودی کالا , نسبت گردش موجودی کالا , نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , نرم افزار مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1456 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: